Kunskapsbank
Lycka till och hejdå… Hade du en bra sista dag på jobbet?
Det är inte bara det första intrycket som räknas, det är minst lika viktigt med ett bra och minnesvärt avslut för medarbetaren som lämnar. I takt med att det blir allt vanligare att vi byter jobb blir en plan för offboarding viktigare än någonsin. Dels då vi vill att så många som möjligt ska lämnas oss som våra ambassadörer samtidigt som vi vill öka sannolikheten att de väljer oss igen i framtiden.
4 anledningar varför ni ska jobba med Employer branding
Hur ert arbetsgivarvarumärke uppfattas av kandidater och medarbetare är avgörande när det kommer till bolagets kompetensförsörjning och därav en god sak att investera tid och energi på. Att jobba med Employer branding är inte en quickfix utan ni behöver vara ihärdig och se det som ett långsiktig arbete. Men om ni gör den investeringen finns det många fördelar att hämta.
Fjärilar i magen, blommor på skrivbordet eller ont i magen?
Att börja på ett nytt jobb kan kännas både spännande och lite otäckt på samma gång. Då blir det vår uppgift som arbetsgivare att skapa ett varmt välkomnande där den nya medarbetaren känner sig inkluderad i gänget men även får förutsättningar att komma in i jobbet. Pre- och onboardingen blir därmed er chans att skapa detta och bygga vidare på motivationen och engagemanget som ofta är stort när man ska börja ett nytt jobb.
Så ökar du chanserna att rekrytera rätt
En rekrytering kan vara dyr men en felrekrytering kan bli betydligt dyrare och vi har nog alla varit med om en rekrytering som inte riktigt blev som vi hade tänkt oss. Det är faktiskt så att undersökningar visar att 1 av 10 rekryteringar blir fel. Anledningarna till att en rekrytering blir fel kan vara många men det finns några saker man kan tänka på för att öka chansen att det blir en lyckad rekrytering.
Employer branding - så skapar du en attraktiv arbetsplats där människor vill jobba
För oss handlar Employer branding om hela upplevelsen av er som bolag, från hej till hejdå, och det är det vi kallar för medarbetarresan. Att skapa en bra upplevelse av arbetsgivarvarumärket börjar redan vid första kontakten och slutar egentligen aldrig.