Employer branding - så skapar du en attraktiv arbetsplats där människor vill jobba
För oss handlar Employer branding om hela upplevelsen av er som bolag, från hej till hejdå, och en bra upplevelse av arbetsgivarvarumärket börjar redan vid första kontakten och slutar egentligen aldrig.
Målet med Employer branding är att skapa en bra upplevelse av arbetsgivarvarumärket gentemot kandidater, medarbetare och alla som kommer i kontakt med ert varumärke. Med andra ord handlar det om att göra olika aktiviteter för att attrahera nya kandidater såväl som utveckla nuvarande medarbetare. Employer branding blir med andra ord metoden ni tillämpar för att arbeta med ert arbetsgivarvarumärke. Det handlar kort sagt om att bli vald!
Varför ska man jobba med Employer branding?
Dina medarbetare är ditt viktigaste konkurrensmedel och när arbetsgivare förstår att det är medarbetarna som är skillnaden uppstår magi. Tidigare har det varit arbetsgivarnas marknad men i takt med en ändrad arbetsmarknad har det övergått till att bli kandidaternas. Utifrån detta är det viktigare än någonsin att arbeta med ert Employer brand, då dagens kandidater i första hand väljer bolag med starka arbetsgivarvarumärken. Bolag som arbetar aktivt med sitt Employer brand attrahera mer kvalificerade kandidater samtidigt som personalomsättningen minskar. Därmed finns det många goda anledningar att jobba med ert Employer brand och det blir en förutsättning för att attrahera och behålla nyckelpersoner.
Hur skapar man ett starkt arbetsgivarvarumärke?
När ni ska bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke är det viktigt att börja inifrån och säkerställa att det speglar den riktiga bilden av bolaget, för det är först då det kommer att bli genuint och trovärdigt bland kandidater och medarbetare. Utsidan räknas men det är när man arbetar inifrån och ut man får medarbetare som stortrivs. Då kommer medarbetarna inte bara att stanna kvar längre de kommer även bli bolagets bästa ambassadörer och dela med sig av sin upplevelse till omvärlden.
Glöm inte att kunderna är viktiga men medarbetarna är en förutsättning för framgång och det är dem som faktiskt skapar nöjda kunder. Så om du ska börja med någonting, börja med medarbetarna och deras upplevelse.