4 anledningar varför ni ska jobba med Employer branding

Det handlar om att bli vald! Målet med Employer branding är att skapa en bra upplevelse av arbetsgivarvarumärket gentemot kandidater, medarbetare och alla som kommer i kontakt med ert varumärke i syfte att attrahera och behålla fler kandidater och medarbetare.


Hur ert arbetsgivarvarumärke uppfattas av kandidater och medarbetare är avgörande när det kommer till bolagets kompetensförsörjning och därav en god sak att investera tid och energi på. Att jobba med Employer branding är inte en quickfix utan ni behöver vara ihärdig och se det som ett långsiktig arbete. Men om ni gör den investeringen finns det många fördelar att hämta, här kommer några exempel på effekterna av att jobba med just Employer branding:

Attrahera fler och mer kvalificerade kandidater
Bolag som arbetar aktivt med sitt Employer brand och lyckas förmedla en tydlig och korrekt bild av vem dem är som arbetsgivare, vad de erbjuder samt vilken målgrupp de vänder sig till ökar chanserna att attrahera rätt kandidat till bolaget.


Minska personalomsättningen

En grundförutsättning när det kommer till att behålla och utveckla medarbetare är att skapa rätt förväntningar. Om ni i kombination med det även har ett erbjudande som medarbetare och kandidater upplever som attraktivt skapar ni goda förutsättningar för att behålla fler.


Öka lönsamheten

Bolag som har engagerade medarbetare har 8,6% högre vinstmarginal. Genom att aktivt arbeta och prioritera sina medarbetare, från start till slut, skapar ni både engagemang och lönsamhet.


Medarbetarna är de bästa ambassadörerna

Genom att prioritera medarbetarupplevelsen och jobba kontinuerligt med det kommer ni att få medarbetare som är mer motiverade och vill bidra till verksamheten. Samtidigt som de kan bli era ambassadörer och locka ännu fler kandidater att välja just er. För vem litar vi mest på? Någon vi känner eller ett bolag?


Att jobba med Employer branding och arbetsgivarvarumärket handlar i slutändan om att bli vald! Men det slutar inte där, utan Employer branding handlar minst lika mycket om att era medarbetare ska välja er varje dag! Genom att sätta medarbetarupplevelsen högt upp på agendan har ni kommit en lång bit på vägen. 

Föregående
Föregående

Lycka till och hejdå… Hade du en bra sista dag på jobbet?

Nästa
Nästa

Fjärilar i magen, blommor på skrivbordet eller ont i magen?