Varför jobba med kandidatupplevelse?
I vårt förra blogginlägg pratade vi om vad kandidatupplevelse är och vad som är viktigt att tänka på när man arbetar med det. I det här inlägget kommer vi att berätta mer om varför arbetsgivare ska jobba med just kandidatupplevelse och vilka positiva effekter det kan ge. För precis som kunderna vill vi att kandidaterna ska komma tillbaka till oss och söka jobb igen.
Varför kandidatupplevelse?
Genom att arbeta aktivt med upplevelsen under rekryteringsprocessen och utgå från perspektivet att kandidater på sätt och vis är våra kunder kan bolag bland annat få följande positiva effekter.
01 Attrahera och behålla kandidater
En rekryteringsprocess som fokuserar på att skapa en bra kandidatupplevelse hjälper arbetsgivare att attrahera och behålla talanger. Det är precis som med kunder, om en kandidat haft en positiv upplevelse av ansökningsprocessen ökar möjligheterna att de kommer tillbaka och söker jobb igen såväl som tackar ja om dem får ett jobberbjudande. På det här sättet kan bolaget samtidigt stärka sitt varumärke som en attraktiv arbetsgivare och skapa en bank av kvalificerade kandidater för framtida rekryteringsbehov.
02 Ökad produktivitet och prestation
En positiv kandidatupplevelse kan leda till att anställda blir mer engagerade, produktiva och presterande i sina roller. Om anställda har haft en bra upplevelse i rekryteringsprocessen kan de känna sig mer positivt inställda till arbetsgivaren och ha högre motivation att utföra sitt arbete på ett bra sätt.
03 Varumärkesbyggande
En god kandidatupplevelse kan hjälpa arbetsgivaren att bygga samt stärka sitt arbetsgivarvarumärke, vilket kan förbättra såväl arbetsgivarens rykte som öka attraktiviteten för nuvarande och potentiella anställda.
04 Minskade kostnader
Om arbetsgivaren lyckats skapa en bra kandidatupplevelse kan det minska tiden och kostnaderna för att hitta och anställa nya kandidater. Då tidigare kandidater söker jobb igen och kanske till och med tipsar om er till någon de känner. En bra kandidatupplevelse kan därmed också minska kostnaderna för rekrytering.
Med andra ord så kan en investering i kandidatens perspektiv inte bara underlätta era framtida rekryteringar det kan även minska kostnaderna och stärka ert arbetsgivarvarumärke.