Hur skapar man en Employer branding strategi?
I vårt senaste blogginlägg pratade vi om varför man ska ha en strategi för sitt Employer branding arbete och vilka positiva effekter det kan ge. I dagens inlägg fokuserar vi istället på hur man kan börja att arbeta fram en sådan strategi.
Att skapa en Employer branding strategi innebär att man utvecklar en plan för att stärka arbetsgivarvarumärket och skapa större medvetenhet och tydlighet om vilka ni är hos alla som kommer i kontakt med er.
Här är några steg som kan hjälpa till att skapa en Employer branding strategi
01 Utvärdera arbetsgivarens nuläge kopplat till arbetsgivarvarumärket
Innan ni skapar en Employer branding strategi är det viktigt att utvärdera den nuvarande bilden av arbetsgivarvarumärket. Detta kan göras genom en undersökning bland befintliga och tidigare medarbetare där ni tar reda på vad de tycker om er som arbetsplats. Det kan också handla om att undersöka vad kandidater tycker om er som en potentiell arbetsgivare.
02 Definiera arbetsgivarens unika arbetsgivarerbjudande
När ni har kartlagt och utvärderat arbetsgivarvarumärket är det viktigt att definiera vad som gör era unik och särskiljer er från era konkurrenter på marknaden. Detta kan innebära att ta hänsyn till era värderingar, kultur, arbetsmiljö, förmåner, utvecklingsmöjligheter och andra faktorer som kan påverka hur kandidater och medarbetare uppfattar er. Med andra ord handlar det om att besvara frågorna, vad erbjuder vi och varför ska vi bli valda?
03 Definiera målgruppen
Därefter är det viktigt att definiera den specifika målgruppen som strategin kommer att rikta sig till. Med andra ord vilken målgrupp av kandidater och medarbetare är det ni vill attrahera, rekrytera och behålla.
04 Kommunikationsplan
Nästa steg handlar om att skapa en plan för att kommunicera och öka medvetenheten om vilka ni är och vad ni står för till er specifika målgrupp. Detta kan innefatta att använda olika marknadsföringskanaler, så som sociala medier, jobbannonser, rekryteringsmässor, evenemang och andra kanaler för att nå ut till potentiella kandidater. Anställda är ofta de bästa ambassadörerna för arbetsgivare, så en Employer branding strategi bör även innehålla en plan för att engagera och aktivera medarbetare till att dela med sig av hur de tycker att det är att arbeta hos er. Då det påverkar trovärdigheten mycket hos potentiella kandidater.
05 Upprätthåll och utvärdera strategin
Slutligen är det viktigt att strategin upprätthålls samt utvärderas och justeras över tid för att säkerställa att den fortsätter att fungera och att den håller sig relevant i förhållande till förändringar på arbetsmarknaden och kandidaternas behov och förväntningar. Detta kan hjälpa till att säkerställa att ni fortsätter att upprätthålla en positiv bild av er som arbetsgivare och på så vis kan stärka ert arbetsgivarvarumärke.
Kom ihåg att börja med medarbetarna och deras uppfattning och skapa samstämmighet och en stark gemensam värdegrund att utgå ifrån. I nästa steg bör fokus ligga på kandidaternas uppfattning och säkerställa att de har en positiv bild av vilka ni är och vad ni står för. Använda sociala medier och andra kommunikationskanaler för att stärka och öka medvetenheten om er som arbetsgivare.